Zuid-Thailand Safari

River Kwai tour

6-9-2010

Om 5:15 gaat de wekker want we vertrekken om 6:30 en kunnen om 6:00 dan nog snel ontbijten.
Ma Ha is weer onze gids en het reisgezelschap bestaat naast ons uit Gerwin en Daisy uit Zoetermeer en Laura (18)uit de Lutte, die een half jaar stage loopt bij Greenwood Travel op het kantoor in Bangkok en diverse excursies meegaat om te weten wat de excursies inhouden.

We stoppen op de weg naar Kanchanaburi bij een huisje waar ze suiker maken uit kokosnoten, dit werderom uitstekend verteld door Ma Ha.
In de tuin hebben ze apen, parkietjes en eekhoorntjes in kooitjes.

Daarna naar de Floating Market van Damnern Saduak, we varen met een bootje tussen de andere toeristen in bootjes en de handelaren die overal dezelfde toeristisch spullen verkopen.

Daarna naar de fameuze Bridge over the River Kwai, over de brug gelopen.

Bij het hotel, River Kwai Village aan de kleine River Kwai in Sai Yok, zijn we eerst gevaren naar de Hin Dan Hot Springs, een klein stukje stroomafwaards met een longtailboat.
Daar is een heetwaterbron met diverse baden, waaronder ook een kruidenbad en een koudwaterbad waarin visjes zwemmen die de dode huidcellen van je voeten eten.

7-9-2010

We verlaten het hotel en gaan naar het traject van de vm. Birma-spoorlijn om die een paar kilometer af te lopen.
De rails en diverse bruggen zijn weggehaald omdat de Thaise regering bang was dat Birma via deze spoorlijn Thailand zou binnenvallen.
Onderweg weet Ma Ha van alles te vertellen, ook over de planten en de dieren die daar leven.
Er is duidelijk te zien en te merken onder welke omstandigheden de krijgsgevangenen en dwangarbeiders de spoorlijn hebben moeten aanleggen.
Het laatste stukje gaat door 'Hell Fire Pass'

Daarna het museum waar een enorm indrukwekkende impressie gegeven wordt m.b.v. foto, film en tekst en uitleg over de ontberingen van de meer dan 200.000 krijsgevangenen en dwangarbeiders.

Daarna worden we gebracht bij het treinstration van Nam Tok waar we na de lunch even bij de olifanten gaan kijken die ze daar achter het huis hebben.
We voeren ze bananen en de grootste kan je voor 50 Baht optillen met z'n slurf.

De trein voert ons tamelijk hardhandig met de nodige hobbels over een klein stukje van het traject van de Birma-spoorweg dat nog in dienst is.

Bij ons volgende hotel, de River Kwai Botanic Garden zijn we de enige gasten in het hotel, dus er loopt daar dan twee keer zoveel personeel rond dan gasten!
Na het zwemmen ondergaan we met z'n vieren nog een oliemassage van een uur, zeer ontspannend.

8-9-2010
Erawan watervallen
Deze watervallen hebben verschillende niveau's waarvoor we flink moeten klimmen maar het water is helder en verfrissend. De vissen wachten je bij de kant al op want gaan aan je happen als je in het water komt. Deze vissen gaan net zoals zalm tegen de watervallen op omhoog.
Ma Ha probeert nog tarantula's uit hun hol te krijgen, maar meer als een harige poot krijgen we niet te zien. Wel liep er een varaan van bijna een meter over ons pad en wist Ma Ha enkele kleine hagedisjes te vangen.

Na de lunch weer naar Kanchanaburi naar de oorlogsbegraafplaats bij de Brug over de Kwai. Daar zijn alle lichamen overgebracht van (vooral) Britse, Amerikaanse, Australische en Nederlandse krijgsgevangenen die nog gevonden zijn op diverse plaatsen langs het traject van de Birmaspoorlijn.
Een overweldigend gezicht en dan te bedenken dat niet alle slachtoffers daar liggen omdat de rest nooit gevonden is of ter plekke gecremeerd is.

Hierna weer terug naar Bangkok waar we afgezet worden bij Hua Lampok Station, waar we afscheid nemen van de rest.
Om 18:00 staat iedereen in de stationshal op voor het volkslied hetgeen hier elke dag om 8:00 en 18:00 in Thailand gebruikelijk is.
Ruud wordt aangesproken door een schoolmeisje, zij heet hem op de Thaise wijze welkom en stelt hem wat vragen over dit soort gebruiken in Nederland, dit in het kader van een schoolproject van haar.

Na wat eten stappen we in de slaaptrein naar Surat Thani, welke stipt om 19:30 vertrekt.

Mark

Leest lekker weg jouw blog. Have fun!

Pa en Ma

Wat een leuke en aparte reizen. Hier is alles goed.
We hebben een paar keer gebeld, maar geen aansluiting.
Geniet er maar van, groetjes

Alex

We hadden de afgelopen dagen geen bereik omdat we midden op een stuwmeer zaten, ver van de bewoonde wereld. Verhaal volgt nog.
Hopelijk heb je de kaart gestuurd?

Groetjes

Hoi Alex en Ruud,

Zijn jullie weer in een rimboe of zo? De telefoon wordt
ook niet beantwoord. Skype mij maar 's middags als
het kan. hier alles oké. Groetjes Pa en Ma.